Wanneer een logo (nog) niet belangrijk is.

datum

Je hebt een fantastisch idee voor een onderneming dat al maanden, misschien zelfs jaren op de planken ligt. Nu is het dan zo ver, je hebt de knoop doorgehakt en begint je eigen bedrijf! Je gaat eindelijk van je passie je werk maken. Voordat je écht gaat beginnen ga je eerst nog even een businessplan schrijven, je aanbod verfijnen, je doelgroep in kaart brengen, nadenken over een website en —niet te vergeten — een logo en huisstijl. Want “je logo is je visitekaartje”, heb je anderen horen zeggen. Dat klopt zeker, maar... heb je nu al een logo nodig?

Een fout die ik veel beginnende ondernemers zie maken, is dat ze heel veel tijd besteden aan het plannen van hun onderneming en niet gewoon beginnen met ondernemen. In plaats van dat ze bezig zijn met klanten vinden en hun netwerk uitbreiden, zoeken ze naar inspiratie op Pinterest en denken ze na over de kleuren voor hun toekomstige logo. Een eigen logo is natuurlijk hartstikke gaaf en straalt professionaliteit uit, maar is vaak nog niet belangrijk. Er zijn andere zaken die urgenter zijn bij het starten van een onderneming. 

Om te bepalen of je op korte termijn wel of geen logo nodig hebt, geef ik je 4 punten die helpen bij je keuze.

Je bent net gestart en...

Je hebt nog geen netwerk / klanten.

Je kunt dan wel zo’n mooi logo hebben, maar als je geen klanten hebt, is dat zonde van je tijd en geld. Het is beter om te focussen op het uitbreiden van je netwerk en klantenkring. Investeer je tijd in wat écht belangrijk is.

Je weet niet wie je ideale klant is.

Het doel van een logo is dat het jouw ideale klant aantrekt en aanspreekt. Als je nog niet weet wie jouw ideale klant is kun je beter even wachten met een logo. Zo voorkom je dat je de verkeerde doelgroep aantrekt en na 6 maanden weer een nieuw logo moet laten maken.

Je weet niet zeker of je dit volgend jaar nog steeds doet.

Je twijfelt of je volgend jaar nog steeds met hetzelfde bezig bent. Misschien wil je jouw onderneming uitbreiden met een tweede passie of misschien wil je over een jaar iets compleet anders doen? Mijn advies: wacht nog even. Dit is niet het goede moment om te investeren in een logo en huisstijl. Dat geldt ook als je jouw bedrijf ziet als “iets leuks voor er bij, maar niet echt serieus, want als het niet loopt dan stop ik er weer mee”.

Je bent niet bereid om te investeren.

Wil je een goed logo dat helemaal aansluit op jouw onderneming, wie jij bent en wat je doet? Wil je samenwerken met een ontwerper waarmee het klikt, waarvan je de stijl super gaaf vindt? Wil je bij je ontwerper terecht voor service en aftercare? Dan moet je ook bereid zijn om te investeren. Of dat nu tweehonderd of tweeduizend euro is. Iedere ontwerper vraagt andere prijzen voor het maken van een logo. Heb je geen budget? Dan kun je beter even doorsparen in plaats van gaan voor goedkoop. (Je weet wat ze zeggen: “goedkoop is duurkoop”.)

Kortom, een logo is nog niet belangrijk als: Je net gestart bent en nog geen netwerk of klanten hebt, je niet weet wie je ideale klant is, je niet zeker weet of je dit volgend jaar nog steeds doet én je niet bereid bent om te investeren.

Is dit niet het antwoord dat je had willen horen? Maak je geen zorgen, dit is slechts mijn advies. Onthoud wel: het hebben van een logo staat niet gelijk aan het hebben van succes. Jij zorgt voor je eigen succes. Wanneer je klaar bent voor een logo en huisstijl ben je van harte welkom!

Wil je weten hoe je aan klanten komt en een netwerk opbouwt? Of wil je ontdekken wie je ideale klant is en wil je jouw missie en visie verder ontwikkelen? 

Stuur me een berichtje via het contactformulier, mail naar info@sanne-elisabeth.nl of WhatsApp naar 0630264054.

meer blogs