Ga naar de inhoud
  • Portfolio
  • Inspiratie
  • Nieuws
  • Contact
  • Portfolio
  • Inspiratie
  • Nieuws
  • Contact

« terug

Rebranding van Nokia, Pepsi en Burberry in 2023

Rebranding is het proces waarbij een product, dienst of merk een nieuwe merkidentiteit krijgt om een nieuwe indruk te creëren bij de doelgroep. Rebranding kan veranderingen inhouden van de huisstijl, de verpakking, de berichtgeving, de marketingstrategie of zelfs het algemene bedrijfsmodel van een bedrijf. Er kunnen verschillende redenen zijn voor een rebranding. Bijvoorbeeld het aanspreken van een nieuws publiek, het opnieuw positioneren in de markt, om de merkwaarde te vergroten of om relevant te blijven. Kort gezegd betekent rebranding dat een merkidentiteit of een onderdeel daarvan in een nieuw jasje wordt gestoken.
Meer lezen

Er is geen vaste frequentie voor rebranding bij grote merken, omdat het afhangt van verschillende factoren, zoals de grootte van het bedrijf, de marktomstandigheden, de trends in de branche en de doelstellingen van het bedrijf. Sommige grote merken kunnen een complete rebranding ondergaan om de paar jaar, terwijl andere merken het jarenlang met hun bestaande branding volhouden. Bekende merken die het afgelopen kwartaal hun branding hebben opgefrist zijn Nokia, Pepsi en Burberry.

Rebranding Nokia

In de jaren ’90 en begin 00’s was Nokia een van de grootste mobiele telefoonfabrikanten ter wereld. Ondertussen ligt hun focus meer op de ontwikkeling van netwerkapparatuur en -technologie. Maar het merk wordt nog steeds geassocieerd met mobiele telefoons en dit hield hen tegen om verder te groeien en volgende stappen te nemen.

Samen met creative consultancy Lippincott werkten zij aan een rebranding. Het resultaat is een fris nieuw logo en visuele identiteit met een eigentijdse een dynamische uitstraling. Het logo is vereenvoudigd, maar doet nog steeds denken aan het iconische Nokia logo. Het kleurenpalet is caleidoscopisch. “De lettervormen N, O en K van het logo zijn omgevormd tot krachtige graphics die worden toegepast op alle content, zodat elke communicatie van het merk onmiskenbaar Nokia is.” Aldus de makers van Lippincott.

Nokia rebranding 2023 by Lippincott
Bron: Lippincott

Rebranding Pepsi

Pepsi viert eind 2023 hun 125e verjaardag en daar hoort volgens het bekende frisdrankmerk een rebranding bij. Het nieuwe logo en de nieuwe visuele identiteit van Pepsi zijn een eerbetoon aan het verleden van het merk en een voorbereiding op de toekomst. De rebranding bevat moderne elementen en er is inspiratie opgedaan uit de Pepsi-geschiedenis.

Het nieuwe logo bestaat uit de Pepsi-bol met in het midden de merknaam. Het kleurenpalet is in contrasterende en levendige Pepsi-kleuren; rood, wit en blauw. De kleur zwart is toegevoegd aan het palet omdat het merk zich meer wil focussen op Zero Sugar.

Pepsi rebranding 2023
Bron: Pepsico

Rebranding Burberry

Meer dan honderd jaar lang was het logo van Brits modemerk Burberry te herkennen aan een galopperend paard met een ridder die een schild en speer vasthoudt. Tot 2018, want toen werd het logo vereenvoudigd naar een woordmerk. Het logo bestond alleen nog uit het merknaam in een schreefloos lettertype, net als vele andere modemerken die in die periode een rebranding kregen. De nieuwe creative director van Burberry, Daniel Lee, bracht daar verandering in.

Sinds begin 2023 is het iconische beeldmerk van een ridder te paard weer onderdeel van Burberry’s visuele identiteit. Daarnaast is het schreefloze lettertype vervangen door een meer klassieke variant die is geïnspireerd op typografie uit de archieven van het merk.

Burberry rebranding 2023. Creative Director Daniel Lee.
Bron: Burberry

Wat hebben plotholes in films te maken met branding?

Lees verder »

Zes manieren om merkloyaliteit op te bouwen

Lees verder »

Een helder merkverhaal door het StoryBrand framework

Lees verder »

Contact

Stuur een berichtje, bel of app ons

0630264054

info@sanne-elisabeth.nl

Maandag t/m vrijdag 09:00 - 17:00

KVK 62492217 NL003484964B56

Instagram Linkedin

Contact

  • Sanne Elisabeth
  • info@sanne-elisabeth.nl
  • 06 30264054
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Sanne Elisabeth
  • info@sanne-elisabeth.nl
  • 06 30264054
  • LinkedIn
  • Instagram

Pagina's

  • Home
  • Portfolio
  • Blog
  • Nieuws
  • Home
  • Portfolio
  • Blog
  • Nieuws

Overig

  • Algemene voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookie Beleid
  • Algemene voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookie Beleid

© 2023 Sanne Elisabeth

Cookies
Deze website maakt gebruik van cookies. Hierdoor kan ik de website optimaal laten werken en bijhouden hoe er gebruik wordt gemaakt van mijn website. Geef toestemming voor alle cookies door op “Accepteren” te klikken. Cookie instellingen Accepteren
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN