Een vliegtuig in The Gladiator is niet de enige film-inconsistentie die er bestaat. Zo is er bijvoorbeeld een auto in Braveheart, Converse schoenen in Marie Antoinette en misschien wel de bekendste: de Starbucks beker in Game of Thrones.

Wat als je een film zit te kijken en er zit een plothole in het verhaal? Zoals de perfect teruggehangen poster voor het gat in de muur in Shawshank Redemption. “Hoe kan dat? Heb ik iets gemist?”. Er is niemand achtergebleven om die poster weer goed te hangen en toch hangt die poster op miraculeuze wijze weer op dezelfde plek. Je blijft achter met vragen en bedenkt verschillende redenen om het toch te laten werken. Je vult het gat in het verhaal zelf in.

Merkverhaal

Inconsistenties en plotholes in je branding werken hetzelfde. Je vertelt een verhaal over je merk; waar sta je voor, wat is je visie, voor wie doe je dit, waarom doe je dit? Als er een gat in dat verhaal zit, gaan anderen dit zelf opvullen. Zodra dat gebeurt heb je geen controle meer over wat men over jouw merk denkt. Ook zorgt het ervoor dat jouw doelgroep met vragen en twijfels achterblijft. “Dit merk zegt duurzaam te zijn, maar ze verpakken alles in plastic”. “Dat klopt niet. Hoe kan dit? Misschien doen ze wel andere duurzame dingen, misschien planten ze bomen. Of liegen ze?”.

Visuele identiteit

Als jouw visuele identiteit niet overeenkomt met jouw merkverhaal is er ook sprake van inconsistentie. Als jij je merk positioneert als luxueus en je huisstijl is knal geel en rood met dikke koeienletters, sluit dit niet aan op wat jij probeert te bereiken. Die inconsistentie tussen een merkverhaal dat zegt ‘luxe’ en een huisstijl dat schreeuwt ‘goedkoop’, zorgt voor een disconnectie. Je bereikt niet de juiste doelgroep, je ondermijnt je boodschap en saboteert de groei van je merk of onderneming.

Je wilt juist dat potentiële klanten je merk serieus nemen en vertrouwen. Dat jouw doelgroep datgene vindt en denkt over jouw merk dat jij wil dat ze denken en vinden. Het is daarom van belang dat jouw complete branding (merkverhaal en -identiteit) samenhangend is, oprecht is en klopt. Je kent je eigen onderneming het beste, dus je weet waarom je bent begonnen, wie je ideale klant is, waar je voor staat en wat je wilt bereiken. Wil je dit gedegen uitwerken tot een consistent en toepasbaar merkverhaal, merkidentiteit en strategie, dan kan een branding professional [zoals ik 😉 ] je daar het beste mee helpen.