Website, visitekaartje… Niks vergeten? Vul de huisstijl-checklist in.
huisstijl branding checklist sanne elisabeth

datum

Bij huisstijl denkt men vaak alleen aan een logo, maar een huisstijl is meer dan dat. Het is je gehele visuele identiteit; van lettertypes en kleuren tot vormen en stijlen. Een goed uitgewerkte visuele identiteit zorgt voor controle over de manier waarop jij je bedrijf presenteert en het straalt professionaliteit uit.

Een kloppend plaatje laat een positieve en professionele indruk achter

Denk maar eens aan die keren dat je in een restaurant komt en dat het “plaatje” niet klopt. Bijvoorbeeld dat Italiaanse restaurant, met een menukaart vol lekkere pasta’s, antipasti, risotto’s, steenoven pizza’s en… hamburgers. En als je plaats neemt aan je tafeltje lijkt het even alsof je in Rome bent, totdat je het boerenbont servies ziet en een gouden kattenbeeldje dat met z’n armpje zwaait. Je bestek matcht ook niet en ze schenken bier in longdrink glazen. 

Dit maakt niets uit voor het eten, want dat is nog steeds heerlijk. Maar zou je dit restaurant vergelijken met eenzelfde restaurant waar wél aandacht is geschonken aan de presentatie en details, dan zal dat een hele andere indruk achterlaten. Positiever en professioneler.

Dit geldt ook voor je huisstijl. Geef er wat extra aandacht aan en gebruik je huisstijl op alle plekken waar klanten in contact komen met jouw bedrijf. Zo zorg je ervoor dat het gehele plaatje klopt.

Om je op weg te helpen geef ik je een checklist van alle documenten, platforms en andere plekken waar jij je visuele identiteit kunt communiceren. 

De huisstijl-checklist

Website

Alle inhoud op elke pagina
Omslagen/banners
Favicon
Cookiebanner
Iconen
Shop-omgeving of andere omgevingen waar bezoekers kunnen inloggen

Social media

Profielfoto’s
Omslagen/banners
Templates. Denk aan afbeeldingen, video’s, stories.
Instagram highlights
LinkedIn afbeeldingen bij ‘werkervaring’ (persoonlijke account)
Foto en omslag LinkedIn events
Producten (voor platforms met een ‘shopping’ functie)

Tip: maak voor je ‘link in bio’ een pagina via je eigen website en niet via een derde partij. Je hebt nu meer vrijheid in wat je laat zien en je kunt je eigen huisstijl toepassen.

Google Mijn Bedrijf

Foto’s
Video’s
Omslag
Updates/posts
Producten

Documenten

Facturen
Offertes
E-books/whitepapers
Alle drukwerk (flyers, visitekaartjes, cadeaubonnen, etc.)
Algemene voorwaarden
Formulieren (bijvoorbeeld retourneren, aanmeldformulieren, etc.)
Jaarverslag

Tip: verwerk je huisstijl subtiel in zakelijke documenten door de juiste lettertypes te gebruiken en je hoofdkleur terug te laten komen in de kop- en voettekst.

E-mail

Templates
E-mailhandtekening
Profielfoto

Overig

Presentaties
Enquêtes
Verpakkingen (post)
Labels en stickers
Online agenda of boekingssysteem

Een behoorlijke checklist… Geen tijd om het zelf te doen? Stuur me een berichtje, want ik help je graag!

meer blogs