Word een succesvol merk door te streven naar authenticiteit

“Ik wil geen standaard huisstijl” of “Ik wil geen standaard website”, dat zegt iedereen. Nogal een standaard uitspraak als je het mij vraagt. Wat je er eigenlijk mee bedoeld is dat het ontwerp een weergave van je identiteit en visie moet zijn. Een weerspiegeling van je unieke brein. En het klopt dat ieder mens uniek is, maar de meeste ideeën zijn niet uniek of origineel. Alles is al een keer bedacht en gemaakt. Ook dat ontwerp voor je “niet-standaard” website en je “niet-standaard” logo. Mijn mening? Stop met streven naar uniekheid en streef juist naar authenticiteit.

Wat maakt een merk authentiek?

Authenticiteit bestaat uit verschillende karaktereigenschappen of voorwaarden. Je bent open en eerlijk naar jezelf en anderen. Heb je een foutje gemaakt? Geef het toe en je publiek zal het echt wel begrijpen. We zijn allemaal mensen. Doe je een belofte? Kom deze dan ook na. Bedrijven die transparant zijn komen betrouwbaarder over. Of het nu gaat over je jaarcijfers, co2 uitstoot of je retourbeleid; communiceer open naar je publiek. Doe je dit niet, dan komt er altijd een moment waarop je door de mand valt en met een beschadigd imago ben je veel verder van huis.

Klanten willen een betrouwbaar merk, een merk waarop ze kunnen bouwen. Doe je daarom ook niet anders voor dan je bent. Het lijkt misschien aantrekkelijk om je merk succesvoller voor te doen op social media, maar met oprechtheid kom je veel verder. Beetje cliché, maar blijf trouw aan wie je bent en wees jezelf. Een merk dat een eigen pad bewandeld en niets steeds maar weer de laatste trends en anderen volgt, is onderscheidend. De mensen die het meest inspireren zijn mensen die zichzelf zijn en hun eigen ding doen. Dat geldt ook voor merken: onderscheidenheid inspireert. Tenslotte is authenticiteit een streven en nooit helemaal ‘af’. Je merk ontwikkelt zich constant. Dat komt doordat jij groeit, maar ook omdat de markt en de samenleving veranderd. Reflecteer daarom regelmatig op je kernwaarden, missie, visie, normen en waarden.

Kortom: een authentiek merk is open, oprecht, betrouwbaar, onderscheidend, ontwikkelt zich en reflecteert.

Hoe word je een authentiek merk?

Authenticiteit is niet iets waarvoor je een opleiding volgt of een specifiek doel behaald. Het gaat meer over de relatie van een persoon, of in dit geval een merk, met de wereld. Het is iets dat vanuit het merk zelf moet komen en niet door externe factoren wordt geforceerd. Streef jij naar een authentiek merk, begin dan eens met het beantwoorden van de volgende vragen. Wat zijn de kernwaarden van jouw merk? Wat vind jouw merk nou echt belangrijk? En waar staat je merk voor? Wat is jouw missie op deze aardkloot? Wat hoop je te bereiken met jouw merk? Wat is jouw visie voor de toekomst en jouw merk? Hoe helpt jouw merk de wereld of wat doet jouw merk voor een ander?

Deze vragen zijn wel uitdagender dan de luchtige “wat is je favoriete kleur?”, maar ik help je graag hier samen antwoorden op te vinden.

Voorbeelden van authentieke merken

Oatly, Tony’s Chocolonely en Coolblue communiceren via ieder medium en kanaal waar ze voor gaan en staan. Waar Oatly zich inzet voor een langere levensduur van de aarde door plantbased producten te maken, zet Tony’s Chocolonely zich in voor slaafvrije chocolade. Coolblue’s missie is om iedereen blij te maken met de allerbeste service en producten.

Deze drie merken zijn open over hoe het ervoor staat met hun missie en belofte; op hun websites zijn meerdere pagina’s te vinden met cijfers en updates over de stand van zaken.

Oatly, Tony’s Chocolonely en Coolblue betekenen graag iets voor de medemens en zij laten dit ook weten via verschillende kanalen. Als klant weet je precies wat je van hen kunt verwachten en met vragen en ideeën kun je ook bij deze merken terecht.

Niet alleen in woorden en daden stralen deze drie merken authenticiteit uit, hun huisstijl is wat mij betreft een geweldige weerspiegeling van hun identiteit.

bron: oatly.com
bron: tonyschocolonely.com
bron: coolblue.nl

Contact opnemen

Telefoon: 0630264054
Email: info@sanne-elisabeth.nl
Maandag t/m vrijdag 09:00 - 17:00
KVK 62492217 NL003484964B56