The Hero's Journey

The Hero’s Journey is een verhaalstructuur die voor het eerst door Joseph Campbell werd geïdentificeerd. Het beschrijft de reis van een held die uitdagingen aangaat, obstakels overwint en zijn doel bereikt. Bekende verhalen die deze structuur gebruiken zijn onder andere Star Wars, The Lord of the Rings en The Lion King. Het StoryBrand framework is gebaseerd op de verhaalstructuur, met de klant als de held en je merk als de gids die de held helpt zijn probleem te overwinnen.

Cognitieve verwerkingstheorie

De cognitieve verwerkingstheorie stelt dat mensen informatie die op een duidelijke en eenvoudige manier wordt gepresenteerd eerder onthouden. Het StoryBrand framework gebruikt duidelijke en eenvoudige berichtgeving om klanten te helpen zich de boodschap van een merk te herinneren en zich eraan te binden. Dit bereik je door het probleem van de klant te identificeren, je merk te positioneren als de gids die het probleem kan helpen oplossen en de klant een duidelijk plan te bieden dat hij kan volgen.

 

De Piramide van Maslow

De Piramide van Maslow is een theorie die stelt dat de behoeften van mensen kunnen worden opgedeeld in een hiërarchie. Aan de basis van de hiërarchie staan de fysiologische basisbehoeften, zoals voedsel en onderdak. Naarmate aan de behoeften van mensen wordt voldaan, gaan ze omhoog in de hiërarchie naar veiligheidsbehoeften, sociale behoeften, waarderingsbehoeften en ten slotte zelfverwerkelijkingsbehoeften. Met het framework bepaal je waar je product of dienst past in de behoeftehiërarchie van hun klanten. Door de behoeften van de klant te begrijpen en te weten waar ze in de hiërarchie passen, creëer je boodschappen die op een dieper niveau met je klanten resoneren.

Zeven elementen van het framework

Het framework bestaat uit zeven elementen: De hoofdpersoon, de klant is de held van het verhaal, niet het bedrijf. Het probleem, elke held heeft een probleem dat hij moet oplossen. De gids, je merk is de gids die de held helpt zijn probleem op te lossen. Het plan, de gids biedt een duidelijk plan voor de held om zijn probleem op te lossen. De oproep tot actie, de held wordt aangemoedigd actie te ondernemen om zijn probleem op te lossen. Het succes, het probleem van de held wordt opgelost en hij boekt succes. De mislukking, als de held geen actie onderneemt of niet met de gids samenwerkt, zal hij een mislukking ervaren.

Het StoryBrand framework is met succes gebruikt door merken van alle groottes, van kleine startups tot grote bedrijven. Het is een krachtig hulpmiddel voor merken die hun boodschap willen verduidelijken en op een zinvolle manier een connectie met klanten willen. Door het framework kun je berichten creëren die zowel duidelijk als emotioneel boeiend zijn en je  helpen op te vallen in een drukke markt.