Er is geen vaste frequentie voor rebranding bij grote merken, omdat het afhangt van verschillende factoren, zoals de grootte van het bedrijf, de marktomstandigheden, de trends in de branche en de doelstellingen van het bedrijf. Sommige grote merken kunnen een complete rebranding ondergaan om de paar jaar, terwijl andere merken het jarenlang met hun bestaande branding volhouden. Bekende merken die het afgelopen kwartaal hun branding hebben opgefrist zijn Nokia, Pepsi en Burberry.
Rebranding Nokia
In de jaren ’90 en begin 00’s was Nokia een van de grootste mobiele telefoonfabrikanten ter wereld. Ondertussen ligt hun focus meer op de ontwikkeling van netwerkapparatuur en -technologie. Maar het merk wordt nog steeds geassocieerd met mobiele telefoons en dit hield hen tegen om verder te groeien en volgende stappen te nemen.
Samen met creative consultancy Lippincott werkten zij aan een rebranding. Het resultaat is een fris nieuw logo en visuele identiteit met een eigentijdse een dynamische uitstraling. Het logo is vereenvoudigd, maar doet nog steeds denken aan het iconische Nokia logo. Het kleurenpalet is caleidoscopisch. “De lettervormen N, O en K van het logo zijn omgevormd tot krachtige graphics die worden toegepast op alle content, zodat elke communicatie van het merk onmiskenbaar Nokia is.” Aldus de makers van Lippincott.
Rebranding Pepsi
Pepsi viert eind 2023 hun 125e verjaardag en daar hoort volgens het bekende frisdrankmerk een rebranding bij. Het nieuwe logo en de nieuwe visuele identiteit van Pepsi zijn een eerbetoon aan het verleden van het merk en een voorbereiding op de toekomst. De rebranding bevat moderne elementen en er is inspiratie opgedaan uit de Pepsi-geschiedenis.
Het nieuwe logo bestaat uit de Pepsi-bol met in het midden de merknaam. Het kleurenpalet is in contrasterende en levendige Pepsi-kleuren; rood, wit en blauw. De kleur zwart is toegevoegd aan het palet omdat het merk zich meer wil focussen op Zero Sugar.
Rebranding Burberry
Meer dan honderd jaar lang was het logo van Brits modemerk Burberry te herkennen aan een galopperend paard met een ridder die een schild en speer vasthoudt. Tot 2018, want toen werd het logo vereenvoudigd naar een woordmerk. Het logo bestond alleen nog uit het merknaam in een schreefloos lettertype, net als vele andere modemerken die in die periode een rebranding kregen. De nieuwe creative director van Burberry, Daniel Lee, bracht daar verandering in.
Sinds begin 2023 is het iconische beeldmerk van een ridder te paard weer onderdeel van Burberry’s visuele identiteit. Daarnaast is het schreefloze lettertype vervangen door een meer klassieke variant die is geïnspireerd op typografie uit de archieven van het merk.